De begeleidende brief ‘waarin e.e.a. moeilijk is te verstaan…’

Hey vriend,

Heb nog lang over doorgedacht over de zin van Pasen.

Dat zit in de OPSTANDING.
In mijn paaswake verhaal heb ik uitgeroepen dat de opvatting dat Jezus’ kruisdood een verdienstelijk werk is een Leugen is!. Sommige mensen schrikken daar toch van. En mijn kleine orthodoxe jongetje al evenzeer!

Worstel daar altijd weer mee, omdat ik weiger Kruis en opstanding enkel als een ‘geloofsmysterie’ te aanvaarden. Zoals mijn katholieke vrienden zo graag zeggen. Dan sluit je je ogen voor teveel! Maar ja dat doen ze misschien wel vaker daar!

Dat komt ook omdat ik zo’n verdomd protestants geweten heb, dat zich altijd en immer verplicht voelt zich te verantwoorden tegenover het gehele tekst-bestand van het NT! (en in mindere mate het OT)

En al heb ik in 2005 of nee 2007 na mijn laatste studieverlof, het bijgaand artikel geschreven, waarover ik nog zeer tevreden ben.Maar ik kom toch altijd weer andere verwarrende teksten tegen. Zoals deze:

‘ Zijn bloed reinigt ons van alle zonden’ zegt Johannes eerste brief.
terwijl die zelfde brief zo prachtig de onvoorwaardelijke liefde van God weet te beschrijven in het vierde hoofdstuk.

En het voor ons moderne mensen toch vaal hard klinkende ” Zie het lam Gods.” uit Johannes’ evangelie.

Ik kom steeds meer tot het vermoeden, dat wij niet meer beseffen, kunnen beseffen vanwege de ‘garstige Graben’ van Leibniz, wat de invloed is van een dagelijkse offercultus in de tempel van Jeruzalem ( en andere tempels, inclusief die van de goyiem!)

Dat is pas in 70 echt gestopt, althans in Jeruzalem.

En wie weet hoelang resten van die offercultus toch hebben standgehouden binnen het beginnende Jodendom!!

Als Johannes op datzelfde moment schrijft aan mensen die nog helemaal gedrenkt zijn in het noodzakelijk dagelijks vergieten van reinigend dierenbloed: Het bloed van Christus reinigt ons van alle zonden!, moet je dat tegen die vanuit de offercultus denkende mensheid horen:Niet al dat beestenbloed, dat jullie naar de priesters brengen als vertegenwoordiging van je eigen bloed, maar dat eens vergoten onschuldige bloed van Jezus, DAT reinigt ons van alle zonden. Eens en voorgoed.

Hou op met dat voorwaardelijke offer-denken!
Accepteer dat in Christus Gods onvoorwaardelijke acceptatie aan het licht is gekomen.

Zo moet je ook dat ‘Lam Gods ‘ van Johannes de Doper horen.

Als ik in die tijd een duif offer is dat Gerhards duif: Het vertegenwoordigt mij! In mijn schuld.

Als ik Gods lam zeg, is dat niet ONS offer aan God, die kwaad is om onze schuld en een offer/bloed wil zien en anders zwaait er wat! Neen, het is Gods offer aan de mensheid, (Joh 3:16) waarmee God dat hele denken in termen van voorwaardelijkheid doorbreekt.
En dat offer is de onschuldig ter dood gebrachte Jezus van Nazareth.
Die daarmee alle onschuldig ter dood gebrachte mensen, alle zondebokken van de geschiedenis aan het licht brengt. Rehabilitatie biedt. En ons in een fase voorbij het offeren brengt!

Ach Rinie vergeef me mijn inbreken met deze ‘grote’ gedachtengang.

In mij worstelt een zeer orthodox jongetje dat eens diep geraakt is door de ‘reiniging met het bloed van Jezus’ en over zich hoorde uitroepen” Volkomen verzoening van al onze zonden’ …

Maar dat verstrikt raakt in de vraag waarom er in het christendom zoveel fout ging op dat punt en waarom dat foute juist als de kern van de zaak wordt beschouwd?!…

Beschouw het geheel als mijn hartelijke Paasgroet aan jou!

En, oja, jullie allebei nog veel geluk gewenst met die 32 jaar huwelijk!!

Liefs,

Gerhard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s